Jeans

Namnet "Denim" kommer av att tyget ursprunligen vävdes i den franska staden Nîmes, härav namnet De Nimes. Tygets bindning är en varp i blått eller brunt med inslag av vitt. I Amerika på 1800-talet började det slitstarka tyget användas för att tillverka cowboy- och guldgrävarkläder, bl.a jeans.

Jeans är den nya svenska exportprodukten. Märken som Nudie, Acne och Cheap Monday har en allt större del av sin försäljning i utlandet. Svenska jeans har blivit heta i modemetropoler som Paris, London och New York.

Framgången är nog tack vare kvalitetstänkande och noggrannhet i val av distributörer och butiker.

image3

Snabbväxande Göteborgsföretaget Nudie Jeans är en av de
svenska jeanstillverkare som gjort succé i utlandet.
Företaget startades så sent som 2001 av Maria Erixon
som då var designchef på jeansjätten Lee.
I början var man fyra personer, nu har Nudie 18 anställda
på huvudkontoret i Göteborg. Bolaget finns för närvarande i 22 länder
och växer kraftigt utanför hemmamarknaden.
Nudie är hett!


Nudie Jeans blev uppmärksammat utanför Sverige redan när den första kollektionen lanserades hösten 2001. Via "rätt" butiker i London och Los Angeles vann märket snabbt popularitet.

USA, jeansens hemland, är givetvis en attraktiv exportmarknad. Nudie har kontor i både New York och Los Angeles och 80 återförsäljare i landet.



Acne Jeans startade 1997 i Stockholm då chefsdesignern Jonny Johansson tog fram 100 par jeans som delades ut till kunder och vänner. Den första kollektionen släpptes året därpå. Den svenska marknaden börjar nu bli mättad och i stället är det i utlandet som Acne kommer att växa framöver. Bolagets viktigaste marknad utanför Sverige är Danmark där det har ett litet kontor och två egna butiker. För närvarande finns Acne i över 25 länder. Bolaget kommer att öppna fler butiker i utlandet, men vill inte gå för fort fram. Acne har valt att samarbeta med ett antal utvalda butiker för att finnas i rätt sammanhang och har sagt nej till många andra butiker. 

Acne HELT rätt!




                     


Cheap Monday är uppstickaren i den svenska jeansvågen.
Weekday, som tillverkar och säljer jeansen, startades 2002.
Den första kollektionen kom för två år sedan och blev en omedelbar succé.
Jeansen gick lite mot strömmen, främst genom att vara billigare än de flesta andra jeans.
För ett år sedan inleddes en utlandslansering. Cheap Monday finns redan i flera europeiska
länder och har även börjat säljas i USA och Japan.
De största marknaderna är än så länge Frankrike och Danmark.
Men fortfarande svarar Sverige för 75 procent av omsättningen.
image2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0